Toto je staršia verzia dokumentu!
Porovnanie elektroauta a benzínového auta
Cena nového vozidla
| ioniq 6 | 46 590 EUR s dph |
| hyundai i30 | 19 840 EUR s dph |
Cena pohonu
| liter benzínu | 1.40 - 1.50 EUR |
| elektrina doma | 0.16 EUR s dph / kwh (silova+prenos) |
| elektrina na rychlonabijacke | 0.60 EUR s dph / kwh |
Výpočet po 100 000 km (8 rokov)
Palivo
| | hyundai i30 | elektro |
| spotreba | 8l / 100km | 18kwh / 100km |
| po 100k km | 11 600 EUR | 2880 EUR |
| po 200k km | 23 200 EUR | 5760 EUR |
Brzdy
Elektromobily brzdia rekuperáciou (ale aj klasickými brzdami) a preto brzdy netreba meniť rovnako často ako to je pri spaľovacích autách.
Na tejto stránke ponúkaju pre hyundai i30 , 1 kotúčovú brzdu za 65.78 EUR. Celkovo na 4 kolesá teda 263.12 EUR nepočítajúc servis, ktorý by nám tieto brzdy nasadil.
| Životnosť bŕzd podľa počtu prejdených km |
| | Spaľovák | Elektro |
| Spodná hranica | 30 000 km až 70 000 km | 60 000 km až 120 000 km |
Spotreba niektorých elektroáut
https://www.mojelektromobil.sk/velky-test-spotreba-dojazd-elektromobilov/
| Model | Spotreba v teste | Výkon | Hmotnosť | Využiteľná kapacita akumulátora |
| Tesla Model 3 | 15.1 kWh / 100 km | 498 koní | 1 828 kg | 75.0 kWh |
| Hyundai Ioniq 6 | 15.5 kWh / 100 km | 228 koní | 1 910 kg | 74.0 kWh |
| BMW i5 | 16.6 kWh / 100 km | 340 koní | 2 130 kg | 81.2 kWh |
| Fiat 600e | 18.1 kWh / 100 km | 156 koní | 1 520 kg | 51.0 kWh |
| BYD Seal | 18.3 kWh / 100 km | 313 koní | 2 080 kg | 82.5 kWh |
| Jeep Avenger | 18.5 kWh / 100 km | 156 koní | 1 520 kg | 51.0 kWh |
| Volkswagen ID.7 | 19.3 kWh / 100 km | 286 koní | 2 097 kg | 77.0 kWh |
| Lucid Air | 19.6 kWh / 100 km | 831 koní | 2 360 kg | 112 kWh |
| Kia EV9 | 21.4 kWh / 100 km | 204 koní | 2 426 kg | 96.0 kWh |
| Toyota bZ4X | 25.7 kWh / 100 km | 218 koní | 2 000 kg | 64.0 kWh |
| Lexus RZ | 26.3 kWh / 100 km | 313 koní | 2 055 kg | 64.0 kWh |
TODO: Video od Tesly, rozpísať veci
oil changes
engine intake filter
transmission fluid
spark plugs
oxygen sensor
pistons
timing belts
power steering fluid
Alternator
Muffler
Fuel Filter
Emission tests
Head Gasket
Catalytic Converter
Transmission replacement
Engine replacement
Výmeny olejov
Do tohto výpočtu je každý rok pripočítaná aj inflácia 3%. T.z služba aj olej budú každý rok drahšie o 3%.
| Popis | Hodnota |
| Obdobie | 10 rokov |
| Prejdená vzdialenosť | 100 000 km |
| Počet výmen oleja | 8 krát |
| Celková cena oleja | 332.64 € |
| Celková cena servisu | 637.18 € |
| Celková cena spolu | 969.82 € |
Výmena sviečok
Do tohto výpočtu je každý rok pripočítaná aj inflácia 3%
Pri vozidle hyundai i30 sa predpokladá výmena sviečok po 30 000km. Pri 100 000km to znamená výmenu sviečok 3x.
| Výmena č. | Rok (približne) | Cena sviečok (€) | Cena servisu (€) | Celková cena (€) |
| 1 | 2.4 | 64.53 | 43.02 | 107.55 |
| 2 | 5.2 | 69.55 | 46.37 | 115.92 |
| 3 | 8.0 | 75.67 | 50.45 | 126.12 |
| Celkom | | | | 349.59 |
Výmena vzduchového filtra
| Výmena č. | Rok (približne) | Cena filtra (€) | Cena servisu (€) | Celková cena (€) |
| 1 | 1.6 | 20.68 | 20.68 | 41.36 |
| 2 | 3.2 | 21.38 | 21.38 | 42.76 |
| 3 | 4.8 | 22.11 | 22.11 | 44.22 |
| 4 | 6.4 | 22.86 | 22.86 | 45.72 |
| 5 | 8.0 | 23.67 | 23.67 | 47.34 |
| Celkom | | | | 221.40 |
Emisná kontrola
Predpoklad je, že vlastníme starší 5 ročný spaľovák, kde musíme robiť emisnú kontrolu každé 2 roky.
| Kontrola č. | Rok veku auta | Rok sledovania | Cena (€) |
| 1 | 7 | 2 | 42.44 |
| 2 | 9 | 4 | 45.02 |
| 3 | 11 | 6 | 47.76 |
| 4 | 13 | 8 | 50.65 |
| Celkom | | | 185.87 |
Palivový filter
| Výmena č. | Prejdené km | Rok (približne) | Cena filtra (€) | Cena servisu (€) | Celková cena (€) |
| 1 | 50 000 | 4 | 33.77 | 45.02 | 78.79 |
| 2 | 100 000 | 8 | 38.00 | 50.67 | 88.67 |
| Celkom | | | | | 167.46 |
Alternátor
Vydrží medzi 80000 až 150000km. Predpokladajme teda, že ho vymeníme raz.
| Položka | Cena (dnes) (€) | Inflácia po 8 rokoch | Cena po 8 rokoch (€) |
| Alternátor | 140 | 1.2668 | 177.35 |
| Práca pri výmene | 75 | 1.2668 | 95.01 |
| Celková cena | 215 | | 272.36 |
Tlmič výfuku
| Položka | Cena (dnes) (€) | Inflácia po 8 rokoch | Cena po 8 rokoch (€) |
| Koncový tlmič | 120 | 1.2668 | 152.02 |
| Práca pri výmene | 60 | 1.2668 | 76.01 |
| Celková cena | 180 | | 228.02 |
Lambda sonda
Priemerná životnosť lambda sondy sa odhaduje na:
Zirkónové sondy: 100 000 až 150 000 kilometrov.
Titánové sondy: 80 000 až 100 000 kilometrov.
Širokopásmové sondy: Podobne ako zirkónové, 100 000 až 150 000 kilometrov.
| Položka | Cena (dnes) (€) | Inflácia po 8 rokoch | Cena po 8 rokoch (€) |
| Lambda sonda | 80 | 1.2668 | 101.34 |
| Práca pri výmene | 40 | 1.2668 | 50.67 |
| Celková cena | 120 | | 152.01 |
Výmena katalyzátora
| Položka | Cena (dnes) (€) | Inflácia po 8 rokoch | Cena po 8 rokoch (€) |
| Katalyzátor | 500 | 1.2668 | 633.40 |
| Servisná práca | 100 | 1.2668 | 126.68 |
| Celková cena | 600 | | 760.08 |
Kvapalina do posilňovača riadenia
| Výmena č. | Rok (približne) | Cena kvapaliny (€) | Cena servisu (€) | Celková cena (€) |
| 1 | 2 | 12.73 | 21.22 | 33.95 |
| 2 | 4 | 13.51 | 22.51 | 36.02 |
| 3 | 6 | 14.33 | 23.88 | 38.21 |
| 4 | 8 | 15.20 | 25.34 | 40.54 |
| Celkom | | 55.77 | 92.95 | 148.72 |
Výmena prevodového oleja
Mal by sa meniť každých 5 rokov alebo po 80000 - 100000 km. Uvažujme, že ho zmeníme po 6 roku.
| Položka | Cena (dnes) (€) | Inflácia po 6 rokoch | Cena po 6 rokoch (€) |
| Olej do prevodovky | 40 | 1.1941 | 47.76 |
| Servisná práca | 150 | 1.1941 | 179.11 |
| Celková cena | 190 | | 226.87 |