====== Porovnanie elektroauta a benzínového auta ====== ===== Cena nového vozidla ===== | **ioniq 6** | 46 590 EUR s dph | | **hyundai i30** | 19 840 EUR s dph | ===== Cena pohonu ===== | liter benzínu | 1.40 - 1.50 EUR | | elektrina doma | 0.16 EUR s dph / kwh (silová + prenos) | | elektrina na rychlonabíjačke | 0.60 EUR s dph / kwh | ===== Výpočet po 100 000 km (8 rokov) ===== ==== Palivo ==== | | hyundai i30 | elektro | | spotreba | 8l / 100km | 18kwh / 100km | | po 100k km | **11 600 EUR** | **2880 EUR** | | po 200k km | **23 200 EUR** | **5760 EUR** | ==== Brzdy ==== Elektromobily brzdia rekuperáciou (ale aj klasickými brzdami) a preto brzdy netreba meniť rovnako často ako to je pri spaľovacích autách. [[https://www.autodoc.sk/nahradne-diely/sada_brzd-12344/hyundai/i30/i30-gd/9441-1-6|Na tejto stránke]] ponúkaju pre hyundai i30 , 1 kotúčovú brzdu za 65.78 EUR. Celkovo na 4 kolesá teda **263.12 EUR** nepočítajúc servis, ktorý by nám tieto brzdy nasadil. | Životnosť bŕzd podľa počtu prejdených km ||| | | Spaľovák | Elektro | | Spodná hranica | 30 000 km až 70 000 km | 60 000 km až 120 000 km | ===== Spotreba niektorých elektroáut ===== [[https://www.mojelektromobil.sk/velky-test-spotreba-dojazd-elektromobilov/]] |Model|Spotreba v teste|Výkon|Hmotnosť|Využiteľná kapacita akumulátora| |Tesla Model 3 |15.1 kWh / 100 km | 498 koní | 1 828 kg | 75.0 kWh| |Hyundai Ioniq 6 | 15.5 kWh / 100 km | 228 koní | 1 910 kg | 74.0 kWh| |BMW i5 | 16.6 kWh / 100 km | 340 koní | 2 130 kg |81.2 kWh| |Fiat 600e | 18.1 kWh / 100 km | 156 koní | 1 520 kg |51.0 kWh| |BYD Seal | 18.3 kWh / 100 km | 313 koní | 2 080 kg |82.5 kWh| |Jeep Avenger | 18.5 kWh / 100 km | 156 koní | 1 520 kg |51.0 kWh| |Volkswagen ID.7 | 19.3 kWh / 100 km | 286 koní | 2 097 kg |77.0 kWh| |Lucid Air | 19.6 kWh / 100 km | 831 koní | 2 360 kg |112 kWh| |Kia EV9 | 21.4 kWh / 100 km | 204 koní | 2 426 kg |96.0 kWh| |Toyota bZ4X | 25.7 kWh / 100 km | 218 koní | 2 000 kg |64.0 kWh| |Lexus RZ | 26.3 kWh / 100 km | 313 koní | 2 055 kg |64.0 kWh| ===== Video od Tesly, čo všetko netreba opravovať/meniť ===== |{{:0:video-by-teslamotors.mp4 }}| ===== Výmeny olejov ===== Do tohto výpočtu je každý rok pripočítaná aj inflácia 3%. T.z služba aj olej budú každý rok drahšie o 3%. ^ Popis ^ Hodnota ^ | Obdobie | 10 rokov | | Prejdená vzdialenosť | 100 000 km | | Počet výmen oleja | 8 krát | | Celková cena oleja | 332.64 € | | Celková cena servisu | 637.18 € | | Celková cena spolu | **969.82 €** | ===== Výmena sviečok ===== Do tohto výpočtu je každý rok pripočítaná aj inflácia 3% \\ Pri vozidle hyundai i30 sa predpokladá výmena sviečok po 30 000km. Pri 100 000km to znamená výmenu sviečok 3x. ^ Výmena č. ^ Rok (približne) ^ Cena sviečok (€) ^ Cena servisu (€) ^ Celková cena (€) ^ | 1 | 2.4 | 64.53 | 43.02 | 107.55 | | 2 | 5.2 | 69.55 | 46.37 | 115.92 | | 3 | 8.0 | 75.67 | 50.45 | 126.12 | | **Celkom** | | | | **349.59** | ===== Výmena vzduchového filtra ===== ^ Výmena č. ^ Rok (približne) ^ Cena filtra (€) ^ Cena servisu (€) ^ Celková cena (€) ^ | 1 | 1.6 | 20.68 | 20.68 | 41.36 | | 2 | 3.2 | 21.38 | 21.38 | 42.76 | | 3 | 4.8 | 22.11 | 22.11 | 44.22 | | 4 | 6.4 | 22.86 | 22.86 | 45.72 | | 5 | 8.0 | 23.67 | 23.67 | 47.34 | | **Celkom** | | | | **221.40** | ===== Emisná kontrola ===== Predpoklad je, že vlastníme starší 5 ročný spaľovák, kde musíme robiť emisnú kontrolu každé 2 roky. ^ Kontrola č. ^ Rok veku auta ^ Rok sledovania ^ Cena (€) ^ | 1 | 7 | 2 | 42.44 | | 2 | 9 | 4 | 45.02 | | 3 | 11 | 6 | 47.76 | | 4 | 13 | 8 | 50.65 | | **Celkom** | | | **185.87** | ===== Palivový filter ===== ^ Výmena č. ^ Prejdené km ^ Rok (približne) ^ Cena filtra (€) ^ Cena servisu (€) ^ Celková cena (€) ^ | 1 | 50 000 | 4 | 33.77 | 45.02 | 78.79 | | 2 | 100 000 | 8 | 38.00 | 50.67 | 88.67 | | **Celkom** | | | | | **167.46** | ===== Alternátor ===== Vydrží medzi 80000 až 150000km. Predpokladajme teda, že ho vymeníme raz. ^ Položka ^ Cena (dnes) (€) ^ Inflácia po 8 rokoch ^ Cena po 8 rokoch (€) ^ | Alternátor | 140 | 1.2668 | 177.35 | | Práca pri výmene | 75 | 1.2668 | 95.01 | | **Celková cena** | **215** | | **272.36** | ===== Tlmič výfuku ===== ^ Položka ^ Cena (dnes) (€) ^ Inflácia po 8 rokoch ^ Cena po 8 rokoch (€) ^ | Koncový tlmič | 120 | 1.2668 | 152.02 | | Práca pri výmene | 60 | 1.2668 | 76.01 | | **Celková cena** | **180** | | **228.02** | ===== Lambda sonda ===== Priemerná životnosť lambda sondy sa odhaduje na: * Zirkónové sondy: 100 000 až 150 000 kilometrov. * Titánové sondy: 80 000 až 100 000 kilometrov. * Širokopásmové sondy: Podobne ako zirkónové, 100 000 až 150 000 kilometrov. ^ Položka ^ Cena (dnes) (€) ^ Inflácia po 8 rokoch ^ Cena po 8 rokoch (€) ^ | Lambda sonda | 80 | 1.2668 | 101.34 | | Práca pri výmene | 40 | 1.2668 | 50.67 | | **Celková cena** | **120** | | **152.01** | ===== Výmena katalyzátora ===== ^ Položka ^ Cena (dnes) (€) ^ Inflácia po 8 rokoch ^ Cena po 8 rokoch (€) ^ | Katalyzátor | 500 | 1.2668 | 633.40 | | Servisná práca | 100 | 1.2668 | 126.68 | | **Celková cena** | **600** | | **760.08** | ===== Kvapalina do posilňovača riadenia ===== ^ Výmena č. ^ Rok (približne) ^ Cena kvapaliny (€) ^ Cena servisu (€) ^ Celková cena (€) ^ | 1 | 2 | 12.73 | 21.22 | 33.95 | | 2 | 4 | 13.51 | 22.51 | 36.02 | | 3 | 6 | 14.33 | 23.88 | 38.21 | | 4 | 8 | 15.20 | 25.34 | 40.54 | | **Celkom** | | **55.77** | **92.95** | **148.72** | ===== Výmena prevodového oleja ===== Mal by sa meniť každých 5 rokov alebo po 80000 - 100000 km. Uvažujme, že ho zmeníme po 6 roku. ^ Položka ^ Cena (dnes) (€) ^ Inflácia po 6 rokoch ^ Cena po 6 rokoch (€) ^ | Olej do prevodovky | 40 | 1.1941 | 47.76 | | Servisná práca | 150 | 1.1941 | 179.11 | | **Celková cena** | **190** | | **226.87** | ===== Spojka ===== ^ Položka ^ Cena (dnes) (€) ^ Inflácia po 8 rokoch ^ Cena po 8 rokoch (€) ^ | Spojková sada | 300 | 1.2668 | 380.03 | | Servisná práca | 400 | 1.2668 | 506.71 | | **Celková cena** | **700** | | **886.74** | ====== Výsledky ====== ===== Celkovo cena po 100 000km (8 rokoch) ===== ^ Nákladová položka ^ Hyundai i30 (Spaľovák) (€) ^ Hyundai Ioniq 6 (Elektro) (€) ^ | Cena nového vozidla | 19 840 | 46 590 | | Palivo/Elektrina (za 100 000 km) | 11 600 | 2 880 | | Brzdy (1 výmena + servis) | 263.12 + cca 134 = 397.12 | 0 | | Výmena oleja | 969.82 | 0 | | Výmena sviečok | 349.59 | 0 | | Výmena vzduchového filtra | 221.40 | 0 | | Emisná kontrola | 185.87 | 0 | | Výmena palivového filtra | 167.46 | 0 | | Výmena alternátora | 272.36 | 0 | | Výmena tlmiča výfuku | 228.02 | 0 | | Výmena lambda sondy | 152.01 | 0 | | Výmena katalyzátora | 760.08 | 0 | | Kvapalina posilňovača riadenia | 148.72 | 0 | | Výmena prevodového oleja | 226.87 | 0 | | Spojka (predpoklad bez výmeny) | 0 | 0 | | **Celkové náklady (cca)** | **35 322.32** | **49 470** | ===== Celkovo cena po 200 000km (16 rokoch) ===== ^ Nákladová položka ^ Hyundai i30 (Spaľovák) (€) ^ Hyundai Ioniq 6 (Elektro) (€) ^ | Cena nového vozidla | 19 840 | 46 590 | | Palivo/Elektrina (za 200 000 km) | 23 200 | 5 760 | | Brzdy (predpoklad 2 výmeny + servis) | 794.24 | 0 | | Výmena oleja | 1939.64 | 0 | | Výmena sviečok | 699.18 | 0 | | Výmena vzduchového filtra | 442.80 | 0 | | Emisná kontrola | 371.74 | 0 | | Výmena palivového filtra | 334.92 | 0 | | Výmena alternátora | 544.72 | 0 | | Výmena tlmiča výfuku | 456.04 | 0 | | Výmena lambda sondy | 304.02 | 0 | | Výmena katalyzátora | 1520.16 | 0 | | Kvapalina posilňovača riadenia | 297.44 | 0 | | Výmena prevodového oleja | 453.74 | 0 | | Spojka (predpoklad 1 výmena) | 886.74 | 0 | | **Celkové náklady (cca)** | **55 988.71** | **52 350** | ===== Zhrnutie a čo ešte treba doplniť ===== Na trhu existujú už aj lacnejšie autá ako je Ioniq. Treba možno urobiť aj porovnanie s ostatnými * treba napriklad aj zohladnit, co treba menit pri elektromobiloch a pri spalovakoch netreba. V prvom rade je to baterka. * Toto napriklad pisu pri bmw i3 {{ :pasted:20250606-092619.png }}